05 April, 2015

Ima li smisla i zašto ne?

Ovaj tekst će se baviti ispraznošću života i načinima na koje se ta ispraznost popunjava stvarima koje je produbljuju. Riječ je, dakle, o jednom teološkom tekstu koji naginje ka filozofiji i tako nagnut ne otkriva ništa što već ne znamo. Čisto, varijacija na već milion sedam stotina dvaseset i šest sličnih tekstova.

Prije, recimo, mjesec dana sam gledao film Hector and the Search for Happiness. Hektor je psihijatar kome ide dobro u životu al', ono, fali mu neki fazon, pa tako odlučuje da proputuje svijetom i vidi šta to ljude čini sretnim. Da ne prepričavam film,  samo da kažem da je tipično holivudsko sranje čije smo varijacije na temu gledali već milion sedam stotina dvaseset i šest puta i naravno da je nakon sve te zajebancije sa putOm oko svijeta shvatio da mu je sreća bila tu pred nosom - njegova djevojka, i da se trebaju vjenčati i imati djecu i tome slično. E, da, spojler.


 Uglavnom film mi se svidio, ne toliko zbog poente i sadržaja filma nego načina na koji je sniman i osvjetljenje... kamera... Dobro, film mi se svidio jer sam bio emocijalno nestabilan i onda kad gledam bljuzge od filmova postanem čudno optimističan i sklon self help bulšetima u koji možda spada i ovaj film. Zato je dobro da pišem ovaj tekst sa jednom istorijskom distancom od već pomenutog događaja.

Hektorov srč of hapines me je samo potaknu da još više razmišljam o nečemu o čemu ionako od kad znam da razmišljam razmišljam a to je  - čemu sve ovo? može li se pobjediti? jel živiš neko vrijeme a onda nema vremena? riječju - poenta, drugovi i drugarice, poenta mene muči. Iliti smisao, božemesačuvaj, života.

Pošto nemam neku naročitu ideju u kom pravcu će ići ovaj tekst, bio bih prijatno izenenađen da se na kraju ispostavi da sam pronašao smisao i da nije 42, kako većina mislilaca smatra.

Uglavnom, u autu sam, vozim već 5-6 sati tako da sam na autopilotu. Odavno već ne registrujem šta se dešava na radiju. Zadnji put kad mi je mozak bio djelomično uključen nešto je krčalo, onaj fazon između stanica. Odjednom skontam da nema tog krčanaj i da je, kao i uvećini tih borbi između stanica, pobjedio HKT ili ti Hrvatski Katolički Radio a na njemu smirujući glas koji priča ...osjećate li tu neku prazninu u sebi, znate o čemu pričam? Oke, praznina, slušam. Nećete je ispuniti većim ekranom tevea koji želite. Ne? Ni onaj od metar i po dijagonale? Neće vas ispuniti ni taj veći stan koji ne možete da priuštite a za koji mislite da će riješiti tako mnogo. Jebote! Pa, dokle je to došlo da ni veći stanovi ne mogu da ispune rupčage teške praznine u ljudima. Ni ono promaknuće na poslu kojemu se toliko nadate. Promaknuće? Posao? To ima? Ta praznina se ispunjava ljubavlju, saosjećanjem prema drugima, čovjekoljubljem - bogom. Pa što odma' niste rekli!

Do sad imamo dva odgovora - žena-djeca i/ili bog. Savršeno bi bilo da je bog žena i da je oženim i... uf! idemo u čudne vode.


Svakog utorka posljednjih gotovo 2 mjeseca odlazim na Balkanu i napravim jedan krug oko jezera. Prije ovih mojih čestih posjeta Balkani koji su, kao što rekoh, počeli prije dva mjeseca, nisam dugo bio tamo. Dosta je tu uspomena bilo, dosta nekakvih duhova koji su šetali naokolo i koji su dok sam prolazio tim stazama kao, ono, u filmovima, izbijali na površinu, prolazili pored mene, kroz mene. Ne, nisam nikog ubio na jezeru pa je isplivao, više onako metaforički mislim. Petnaestak godina povremenih posjeta Balkani je nakupilo kojekakve paučine sjećanja kroz koju sam morao da prođem tog prilično sunčanog dana za jedan februar. Emocijalna nestabilnost je bila nekako nakupljena pa sam doživljavao sreću i tugu i sjetu u isto vrijeme, što je prilično prijatno osjećanje dok sreća preovladava i prilično sjetno kad preovladava, jelte, sjeta. Uglavnom, osjećao sam se kao da je vazduh kroz koji prolazim nekako gust, sav od emocija ili već neke slične gluposti, nekako... a i to što je, uprkos tome što je bilo sunčano, bilo i prohladno, i onako mrtvoprirodno i nije bilo nikoga, jebiga, bilo je nekako indifilmično. Taj dan sam proživio nešto što tražim svaki naredni utorak. Al' nema, nisam toliko glup da mislim da će svaki put biti tako, paučina sjećanaj je poderana tim prvim hodanjem i sad je to samo put koji pređem za dvadesetak minuta. A i ljudi je sve više a ljudi sve pokvare, reče on pubertetski mrzovoljno.


Poenta rečenog? Prvi put nakon dugo vremena su se kojekakv osjećanja uzjebala pa sam, eto, imao sreću da osjećam nešto. Ko bi rekao da će starenje donijeti to da ćeš biti sretan ko mala beba kad pođeš da osjećaš normalne ljudske emocije poput sreće il' tuge. Oke, nisam robot, osjećam ja to ponekad ali intenzitet me zabrinjava. Intenzitet ojećanja je kao zemljotresi koje samo seizmolozi sa sofisticiranom opremom primijete a ja bi ono Banjaluka '69. ako već ne može Japan 2011.

Bilo bi poželjno osjećati što češće. Ne mora biti sreća, ne budimo prokleti. Mislim, došlo je do toga da čak i alkohol više ne budi sreću. Muzika možda bude nešto ukusnija u pijanom stanju, kojekakvi senzori sarkazma i ciničnog pogleda na svijet se možda ublaže u pijanstvu ali opet nije to to. Znam šta sad mislite - pređi na kokain. Al', da li je to zaista riješenje? A ne mislite to? Mislite - nemaš ti stvarnih problema u životu. Nemaš ti bolesti, bijede i beznađa. Razmažen si. Ništa ti još ne znaš o ničemu. Pa, je, sad kad to pomenušte. Vjerovatno je to.


Uglavnom, mogao bih ja da serem o ovome još dugo, vjerovatno će biti i nastavak teksta ali ko još voli da čita a pogotovo da čita duge tekstove. Tako da ću sad da presiječem još jedan bespoentni tekst, koji izgleda dosta pregledno na mom novom dvadesetsedmoinčnom monitoru koji je značajno unapređenje u odnosu na predhodni devetnaestoinčni koji nije bio čak ni ful hade! Mislim stvarno! Jer ipak, možda mi taj novi teve neće ispuniti prazninu u životu ali niko sa HKR nije spominjao ništa o monitorima.


No comments:

Post a Comment